העשרת ידע המטופל

העשרת ידע המטופל

קנהיל מגשרת על הפער בין הידע על צמח הקנאביס לבין הידע של המטופל בתחומים מגוונים כגון

מדע ורגולציה. צוות המרכז בעל ניסיון רב שנים בהדרכה וליווי מטופלים בקנאביס רפואי דבר אשר מתורגם בטיוב הטיפול תוך כדי התאמתו באופן אישי למטופל.

במסגרת ההדרכה והליווי אנו נלמד

  • כיצד קנאביס יכול לסייע למגוון מטרות טיפוליות?
  • כיצד בוחרים מוצר נכון?
  • כיצד ניתן למנוע תופעות לוואי?
  • כיצד כדאי לצרוך את מוצרי הקנאביס השונים?
  • מהם מועדי הנטילה המומלצים?

בכל חודש מתפרסמים בספרות המדעית מאות פרסומים על היכולות המרפאות של החומרים

הפעילים בצמח הקנאביס במחלות שונות. אנו מזהים את המאמרים הרלוונטים, מתרגמים אותם

לעברית ומנגישים את הידע למטופלים על מנת להגדיל את ההבנה כיצד צמח הקנאביס יכול לסייע

להתמודדות במחלות שונות ובמיוחד על השפעתו המטיבה על מערכת העצבים ומערכת החיסון.

הקנאביס הרפואי אינו רשום כתרופה

הקנאביס הרפואי אינו רשום כתרופה, ויעילותו ובטיחותו למטרות רפואיות טרם הוכחו באופן חד משמעי בדומה לתרופות, אך יש להתייחס אליו כאל מוצר רפואי וכחלק מהטיפול הקבוע של החולה. יש לזכור כי כמו תרופות אחרות, עלולות להיות לקנאביס תופעות לוואי מועטות שגם עליהן נלמד להתגבר בהצלחה.

לא כל אדם המקבל רישיון רפואי לקנאביס יודע כיצד לצרוך אותו בצורה נכונה, בשביל אותם אנשים, הקמנו את מרכז ההדרכה שלנו.

אז מה זה בעצם קנאביס רפואי?

מאז שחר ההיסטוריה השתמש האדם בצמח הקנאביס למטרות מזון, רפואה וטקסיות.

השימוש בקנאביס למטרות רפואיות מתבסס על עדויות ומחקרים והוא עשוי לסייע למטופלים הסובלים ממגוון רחב של מצבים רפואיים. בין ההשפעות המיטיבות של הקנאביס: רגיעה, שיפור תיאבון, שיפור איכות השינה, שיפור מצב רוח, הקלה בבחילות והקאות, חיזוק הנפש, הרפיית שרירים, הורדת מדדי דלקת, שיפור באיכות חיים, הקלה בכאב, איזון סוכר, איזון לחץ דם, הפחתת התקפיים אפילפטיים ועוד.

בצמח הקנאביס ישנם למעלה מ-1000 חומרים פעילים, ובהם אותרו עד כה מעל ל 166 חומרים פעילים רפואית המכונים 'קנבינואידים', אשר השפעתם ויחסי הגומלין בניהם עדיין אינם ידועים באופן מוחלט לקהילת המדע והרפואה.

החומרים המוכרים ביותר הם:

THC (Tetra Hydro Cannabinol) – הוא החומר הפסיכואקטיבי המרכזי וככל הנראה היחידי בצמח הקנאביס, אשר הוכח כבעל תכונות רפואיות רבות, לרבות שיכוך כאב, נוגד בחילות ומאט גידולים סרטניים . קנבינואיד זה זוהה ובודד לראשונה בעולם בשנת 1964 במכון וייצמן בישראל ע"י פרופ' רפאל משולם ז"ל.

 CBD(Cannabidiol) – קנאבינואיד בעל תכונות רפואיות מגוונות – למשל: נוגד דלקתיות, איחוי שברים בעצמות, הפחתת התקפיים איפלפטיים ועוד… קנבינואיד זה אף מקטין את הפעילות הפסיכואקטיבית של צמח הקנאביס, והוכח כי פעילותו נוגדת פסיכוזה ומפחיתה את תופעות הלוואי הפסיכיאטריות של THC.

CBN (Cannabinol) הוא החומר הפעיל שמיוחסת לו התועלות לשינה לאחר צריכת קנאביס, והוכח אף הוא כבעל תכונות רפואיות, בין השאר כמסייע לטיפול במחלות/ בעיות עור ובעיות שינה כמובן.

איך מקבלים רישיון לקנאביס רפואי?

בישראל מוגדר הקנאביס כסם מסוכן לפי פקודת הסמים המסוכנים התשל"ג (1973), והשימוש בו למטרות רפואיות דורש רישיון שניתן בפיקוח של משרד הבריאות.

על רקע תהליכים שמקלים בשנים האחרונות על ההיתרים לשימוש בקנאביס למטרות רפואיות חלה בשנים האחרונות עלייה במספר ההיתרים לשימוש בקנאביס רפואי.  נכון ליולי 2023 ישנם כ 125,000 מטופלים בעלי היתר לשימוש בקנאביס למטרות רפואיות.

כיום הקנאביס לשימוש רפואי ניתן באמצעות רישיון מיוחד אשר ניתן רק בהמלצת רופא מומחה ולאחר קבלת אישור של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (היק"ר) או באישור ישיר של רופא שעבר הסמכה למתן מרשמים לקנאביס רפואי. ב1.1.2024 מתועדות קופות החולים לעבר להנפקת מרשמים בלבד ללא צורך ברישיון בהתוויות המאושרות בנוהל 106 של משרד הבריאות לטיפול בקנאביס, למעט מטופלי כאב והסובלים מPTSD.

רופאים שהוסמכו למתן מרשמים לקנאביס רפואי

בהתאם להחלטת ממשלה מיוני 2016, משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית הקימו מערך הכשרה ייעודי לצורך מתן הסמכה לרופאים מומחים לנפק ישירות רישיונות/מרשמים לקנאביס רפואי לחולים כרוניים, בהתאם להתוויות המאושרות, ומבלי להזדקק לאישור נוסף ממשרד הבריאות.

נכון ליולי 2023 רשומים במשרד הבריאות כ -400 רופאים שעברו את ההכשרה לטיפול בקנאביס מכל תחומי הרפואה כמו: רפואה פנימית, רפואת כאב, גסטרו, אונקולוגיה, רפואת ילדים, גריאטריה, נוירולוגיה, כירורגיה, אורתופדיה, המטולוגיה ופסיכיאטריה, אך נכון להיום רק -100 פעילים בפועל.

רשימת הרופאים המעודכנת מופיעה באתר משרד הבריאות – בקישור הבא.

 הגשת בקשה לרישיון לקנאביס רפואי מהיחידה לקנאביס רפואי באמצעות רופא

מלבד רשימת הרופאים המורשים לתת מרשמים לקנאביס רפואי, נכון להיום כל רופא בעל תואר מומחה בתחום המחלה בגינה מומלץ הטיפול בקנאביס רשאי להגיש בקשה למתן רישיון ליחידת היק"ר במשרד הבריאות, לרבות רופא בקופת חולים או במרפאת חוץ של בית חולים.

על בקשה לרישיון לקנאביס רפואי לכלול את פרטי המטופל, את אבחנות המטופל, התרופות הקבועות שהוא נוטל ותרופות שנטל בעבר. הבקשה מועברת באמצעות הרופא ליחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) במשרד הבריאות באמצעות פקס שמספרו 02-6474810  או בדוא"ל imca@moh.health.gov.il. במידה והבקשה נענית בחיוב, מונפק רישיון אישי עבור המטופל. תוקף הרישיון הינו חצי שנה עד שנה.

לבקשה למשרד הבריאות על המטופל לצרף:

  • סיכום מידע רפואי מרופא משפחה על מצבו של המטופל והמשך מעקב.
  • דו"ח רכישת תרופות בשנה האחרונה מבתי מרקחת
  • מטופלים עם עבר פסיכיאטרי נדרשים להגיש המלצת פסיכיאטר.
  • מטופלים עם רקע של מחלות לב נדרשים להגיש המלצת קרדיולוג או מסמך המעיד על מחלה קרדיו וסקולארית יציבה.

יש לרשום כתובת מייל של המטופל בעת הגשת הבקשה על מנת שיקבל את הרישיון והמרשמים. בקשה שאינה כוללת את כל המסמכים הנדרשים לא נידונה בהמשך במשרד.

בדרך כלל הזמן הממוצע לקבלת רישיון/מרשם הוא 14 ימי עבודה עד שהבקשה מאושרת.

צפוי בעתיד: מרשם לקנאביס על ידי רופאים מומחים למחלות מסוימות

החל מיולי 2023 הוחלט במשרד הבריאות לחייב את כל קופות החולים לאפשר לכל הרופאים המומחים אשר מטפלים במסגרת תפקידים באחת מההתוויות בנוהל 106, לנפק מרשם לקנאביס, בדומה לכל תרופה אחרת, וכתחליף להגשת בקשה לרישיון ולרישיון עצמו, לחולים במחלות ספציפיות.

ההנחיות יכנסו לתוקפן ב 1.1.2024

מי זכאי לשימוש בקנאביס רפואי?

נכון להיום, לפי נוהל 106 של משרד הבריאות למתן רישיונות לטיפול בקנאביס רפואי שעודכן לאחרונה ב 02.04.2023, ניתן לקבל אישור לקנאביס רפואי בהתוויות ספציפיות.

ככלל, רישיון לשימוש בקנאביס רפואי לא יינתן אלא לאחר מיצוי הטיפולים המקובלים ובהתוויה מוכרת בלבד. ההתוויות המאושרות כיום בישראל לטיפול בקנאביס רפואי כוללות:

קנאביס לסרטן 

חולי סרטן (חולים אונקולוגים) זכאים לטיפול בקנאביס בזמן הטיפול במחלה פעילה ועד חצי שנה מסיומו – לצורך הקלה בתופעות לוואי שקשורות במחלה או הטיפול בה (ובכלל זה טיפולי כימותרפיההקרנות ו/או טיפול בתרופות ביולוגיות ואימונותרפיה – לרבות בחילות והקאות וחוסר תיאבון, וזאת גם ללא צורך במיצוי הטיפולים התרופתיים המקובלים להקלה בבחילות. כמו כן, זכאים לטיפול חולי סרטן עם כאבים משניים למחלה האונקולוגית, לאחר "טיפול משמעותי" בתרופות המקובלות לשיכוך כאב, לשון ההנחיה.

במקרים בהם הרופא המטפל סבור כי יש להמשיך בטיפול בקנאביס בחלוף חצי השנה – יוכל להגיש בקשת הארכה למשרד הבריאות עם פירוט הסיבות להמשך הטיפול.

יצוין כי בהקשר של חולי הסרטן, לחולה המבקש אישור לקנאביס רפואי מומלץ לעבור הדרכה ייעודית וכן לעדכן את רופאיו כדי שיבחנו את השילוב של קנאביס לצד תמהיל התרופות שהוא נדרש לקבל במסגרת המאבק בסרטן (ישנם טיפולים כימותרפיים וביולוגים שעשויים להיות מושפעים בשילוב עם קנאביס) – כדי למנוע החמרה במחלה והתפתחות סיבוכים.

גם חולים עם סרטן שאובחן כגרורתי בכל שלב של הטיפול זכאים לאישור לקנאביס לצורך שיכוך כאב ממקור סרטני בשלב הגרורתי לאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות.

קנאביס למחלות מעי דלקתיות

חולי קרוהן וקוליטיס כיבית זכאים לאישור לקנאביס לאחר שמוצו ונכשלו טיפולים תרופתיים מקובלים של לפחות תרופה אחת ממשפחת מווסתי תגובה חיסונית (אימונומודולטורים), כגון אימורן, לתקופה של שלושה חודשים לפחות, ובנוסף טיפול של לפחות תרופה ביולוגית אחת לקרוהן וקוליטיס ממשפחת נוגדי  TNF כגון יומירה או רמיקייד במנת העמסה מלאה – כלומר שלושה טיפולים, וכן לאחר שלילת האפשרות לביצוע ניתוח של הסרת קטע מעי חולה קצר.

קנאביס לכאב

זכאים לקנאביס מטופלים הסובלים מכאב נוירופטי ממקור עצבי ברור, המטופלים במרפאת כאב במשך שנה לפחות לפני הגשת הבקשה, ולאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות ובהמלצת מרפאת הכאב בה הם מטופלים.

קנאביס למחלות זיהומיות

מטופלים המאובחנים עם איידס – כשל חיסוני נרכש (AIDS) ללא התניה ברמת תאי CD4 של המערכת החיסונית, זכאים לאישור לקנאביס לאחר מיצוי הטיפול התרופתי המקובל, במקרים של ירידה קיצונית במשקל (רזון חולני שמשמעותו ירידה של מעל ל-10% במשקל הגוף) לצורך שיפור התיאבון והקלה בתסמיני מערכת העיכול.

קנאביס לטרשת נפוצה

אנשים עם טרשת נפוצה במצב ספסטי שלא מגיבים לטיפול המקובל זכאים לאישור לקנאביס רפואי.

קנאביס לפרקינסון

חולי פרקינסון יכולים לקבל אישור לקנאביס לאחר טיפול של שנה לפחות בתרופה אנטיפרקינסונית אם הם סובלים מכאב ולא הגיבו לטיפול התרופתי המקובל לכאב, וללא פסיכוזה פעילה.

קנאביס לטורט

חולים בוגרים עם תסמונת טורט הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית בחיי היומיום ואינם מגיבים לטיפול המקובל וללא פסיכוזה פעילה או סיפור משפחתי (תורשתי) של מחלות פסיכוטיות יכולים לקבל אישור לקנאביס.

במקרים אלה, בשנה הראשונה יינתן הרישיון לרכישת קנאביס רפואי לשלושה חודשים בכל פעם, ויחודש רק לאחר בחינה והמלצה משותפת של הנוירולוג והפסיכיאטרים המטפלים בחולה. מהשנה השנייה יינתן הרישיון לשנה, וחידושו יותנה גם כן בהמלצה של נוירולוג לצד המלצה של הפסיכיאטר המטפלים בחולה.

קנאביס לאפילפסיה

חולי אפילפסיה בוגרים זכאים לאישור לקנאביס בתנאים ספציפיים: אלו המאובחנים כחולי אפילפסיה קשה לפחות שנתיים הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית (התקפים אפילפטיים הגורמים למוגבלות, כולל התקפים קלוניים כלליים, התקפים מסוג חלקי-מורכב והתקפים מוקדיים אחרים, אם הם גורמים לסכנת נפילה וחבלה והתקפים טוניים או אטוניים כלליים, ובתנאי שהאפילפסיה עמידה לטיפול, לאחר כשלון של לפחות ארבע תרופות אנטי-אפילפטיות רשומות כמונותרפיה או כתרופות הניתנות במשולב, כשתדירות ההתקפים היא לפחות התקף אחד לחודש תוך טיפול תרופתי מתועד.

זכאים לטיפול גם קטינים הסובלים מאפילפסיה קשה בלתי נשלטת, לאחר כשלון טיפולים מקובלים בלפחות ארבע תרופות/ טיפולים, ובכללם עמידות או אי הצלחה באחד או יותר מהבאים: דיאטה קטוגנית, קוצב וגאלי ו/או ניתוח.

קנאביס לחולים סופניים

מטופלים חולים סופניים עם תוחלת חיים מוערכת רפואית של עד חצי שנה זכאים לאישור לקנאביס.

קנאביס לפוסט טראומה

רשאים לקבל אישור לקנאביס רפואי גם מטופלים הסובלים מתסמונת פוסט טראומה (PTSD) בדרגת חומרה בינונית ומעלה, העונים לקריטריונים של 30% נכות לפחות לפי סעיפי המרכז לביטוח לאומי, כשהנכות נמשכת מעבר לשלוש שנים ומאופיינת במצוקה נפשית רבה, וזאת במידה ומוצו לפחות שתי התערבויות תרופתיות מקובלות לפרקי זמן מינימאליים של חודשיים כל התערבות וכן מוצו שתי התערבויות פסיכולוגיות מקובלות, וכשהמטופל ללא היסטוריה של פסיכוזה או שימוש לרעה בסמים. בשנה הראשונה יוגבל הרישיון לשישה חודשים בכל פעם, ומהשנה השנייה יינתן למשך שנה. בשנת 2019 שונו הנהלים ולקבלה וחידוש רישיון לקנאביס לנפגעי פוסט טראומה נדרש מעתה מילוי טופס ייעודי מיוחד על ידי הפסיכיאטר המטפל הכולל פירוט נרחב של הטיפולים הנוספים שעבר המטופל וכן הצהרה כי הפסיכיאטר הסביר למטופל על הסיכונים בשימוש בקנאביס והתחייבותו להמשיך במעקב אחר המטופל במהלך קבלת הרישיון לקנאביס.

קנאביס למצבים רפואיים נוספים

הטיפול, נידונים ביחידה לקנאביס רפואי לאחר שרופא המטפל ממליץ על הטיפול ומנמק בצורה מפורטת, בצירוף מסמכים רפואיים מקובלים, את הסיבה לשימוש בקנאביס. בכל מקרה, המלצת רופא המוגשת ליק"ר לאישור אינה מחייבת את היחידה לאשר את הבקשה.

בשנים האחרונות מאושר באופן חריג טיפול בקנאביס רפואי למטופלים שאובחנו עם מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD, נדודי שינה (אינסומניה) וסליקוזיס (מחלת ריאות שנגרמת על רקע חשיפה לסיליקה).

מי לא יכול לקבל טיפול בקנאביס רפואי ומתי צריך להפסיק טיפול?

לפני מתן טיפול בקנאביס, יש לשלול תחילה התוויות נגד שאינן מאפשרות קבלת היתר לשימוש בקנאביס:

  • פסיכוזה פעילה
  • מצב פסיכוטי בעבר
  • הפרעת חרדה
  • מחלה פסיכיאטרית תורשתית משמעותית אצל קרוב משפחה מדרגה ראשונה – במיוחד אצל מטופלים צעירים מתחת לגיל 30
  • היסטוריה של התמכרות או שימוש לרעה בסמים
  • חשש לשילוב בעייתי (אינטראקציה) עם תרופות או תכשירים נוספים שהמטופל נוטל למחלותיו. על השילובים המסוכנים בין קנאביס לתרופות ניתן לקרוא בהרחבה כאן

לפי נהלי משרד הבריאות, יש לשקול הפסקה זמנית של הטיפול בקנאביס במצבים הבאים:

  • מצבי חירום פסיכיאטריים לרבות התקף פסיכוטי המסכן את המטופל או סביבתו.
  • מחלת לב חדשה או החמרה במחלת לב קיימת.
  • תופעות לוואי שגוברות על התועלת מהטיפול בקנאביס.
  • חשד לשימוש לרעה או התמכרות.
  • המידע על פיו התבססה הבקשה לאישור הטיפול כבר אינו נכון.
  • חוסר יעילות של הקנאביס (כישלון טיפולי).
  • היריון או הנקה.
  • הפסקת מעקב סדיר אצל הרופא המטפל שהגיש את בקשת האישור.
  • סיבות נוספות בהתאם לשיקול דעתו של הרופא המטפל מבקש האישור.

איזו כמות קנאביס מקבלים המטופלים?

הרישיון/מרשם הראשוני לקנאביס רפואי הוא למינון של 20 גרם לחודש בקטגוריה של (T10/C10) ובהמשך הכמות יכולה לעלות כל חודש בעוד 10 גרם ולשנות קטגוריות במרשם.

בקשות לאישור מינון חודשי של מעל ל-100 גרם של קנאביס רפואי רשאי להגיש למשרד הבריאות רק רופא מומחה במחלה שבגינה מבקש המטופל את הקנאביס המועסק בבית חולים ציבורי או מרפאה מקצועית של קופת חולים, והבקשה תאושר רק בכפוף לאישור מנהל בית החולים או רופא מחוזי בקופה.

מהיכן רוכשים את הקנאביס?

הקנאביס הרפואי מנופק כיום למטופלים בבתי מרקחת בלבד.

ניתן לרכוש קנאביס רפואי בבתי מרקחת המחזיקים רישיון ממשרד הבריאות למכירת המוצר. כיום מחזיקים ברישיון למעלה מ-300 בתי מרקחת ברחבי הארץ, חלקם פרטיים וחלקם אלו סניפים של רשתות הפארם הגדולות.

רשימת בתי המרקחת מופיעה באתר משרד הבריאות בקישור הבא, ישנם אתרי אינטרנט אחרים המפרטים גם את רשימות המוצרים בכל בתי המרקחת. יצוין כי לא כל בתי המרקחת מחזיקים מלאי קבוע של כל מוצרי הקנאביס שקיימים בשוק ולכן מומלץ לצלצל לבית המרקחת לפני ההגעה

*חלק גדול מבתי המרקחת מאפשרים משלוחים עד הבית.

מהן דרכי השימוש בקנאביס רפואי?

ישנן ארבע דרכים עיקריות לצריכת קנאביס רפואי: שאיפה בעישון, אידוי, שמן ושאיפה באמצעות משאף.

שאיפת קנאביס בעישון

שאיפה בעישון של פרחי הקנאביס בסיגריה מגולגלת (ג'וינט) או "באנג" הן הדרכים הנפוצות ביותר לצריכת קנאביס . החומרים הפעילים חודרים ביעילות דרך הריאות ומתחילים להשפיע תוך מספר דקות.

אידוי קנאביס

אידוי הוא הדרך המומלצת לצריכת קנאביס למטרות רפואיות. האידוי נעשה באמצעות מכשירים ייעודים לכך, ניתן לרכוש מכשירים אלו במגוון חנויות.

יתרונות השימוש בקנאביס באמצעות אידוי, טמונים בהשפעה המהירה שיש לחומר בדומה לעישון. לאידוי ישנם יתרונות רבים על עישון, בעיקר אי שאיפה של תוצרי שריפה. אין השפעה על האנשים בסביבה ולכן נגיש יותר מחוץ לבית. החיסרון הוא העלות הגבוהה של מכשירי האידוי האמינים והאיכותיים.

שמן קנאביס

בהשוואה לאידוי ושאיפה, תחילת ההשפעה של השמן מאוחרת יותר, אך משך ההשפעה ארוך יותר: 4 עד 6 שעות, כאשר שיא ההשפעה החל מ-30 דקות עד 3 שעות. אין נזקים מאידוי/שאיפה של אויר חם לריאות.

ניתן למדוד את המינון במדויק, שימוש קבוע בשמן שומר על מינון טיפולי נכון של קנאביס בדם לאורך יותר זמן.

עולם הטרפנים המדריך השלם

מירצן – Myrcene

 

Myrcene הוא הטרפן הנפוץ ביותר בקנאביס ונמצא גם בצמחים ועשבי תיבול כמו כשות, עלי דפנה, תימין, למון גארס, בזיליקום ומנגו. בעל טעם אדמתי. ל-Myrcene תועלות רפואיות רבות כמו שיפור השינה, יצירת תחושת רוגע, מפחית כאב, מרפה שרירים, מרומם מצב רוח, מחזק את המערכת החיסון, בעל יכולות אנטי בקטריאליות ואנטי דקלתיות. מירצן עשוי לתרום לאפקט הכבדות והעייפות שמיוחסת לזני" אינדיקה".

בטא-קריופילן – Beta-caryophyllene

 

Beta-caryophyllen הוא טרפן שכיח בקנאביס המבטא את החריפות האופיינית לפלפל שחור, קינמון, ציפורן ואורגנו  מחקר ראשוני מצא כי בטא-קריופילן פועל כאנטי דלקתי, שומר על מערכת עיכול בריאה ועשוי לשפר החלמה של פצעים. לBeta-caryophyllen  יש גם יכולת ייחודית להיקשר ישירות לקולטני CB-2 במערכת האנדוקנבינואידית ובכך להשפיע באופן ישיר על ההשפעה הרפואית.

לימונן – Limonene

 

Limonene הוא טרפן הניתן למצוא בצמחי הדרים ועשבי תבלין שונים. כפי שהשם מרמז, ללימונן ניחוח הדומה לקליפות לימון ותפוז עם נגיעות עדינות של תבלינים. לימונן מעניק אפקטים מרוממים, מה שהופך זנים שעשירים בטרפן זה ליעילים לפרודוקטיביות בשעות היום. ניתן למצוא אותו במספר פריטי מזון אך גם בקוטלי חרקים בוטניים ובמוצרי ניקוי. מחקרים הראו שלימונן משפיע על מספר מסלולים של מולכים עצבים, מה שעשוי לגרום לזנים עתירי לימונן לסייע בטיפול בדיכאון וחרדה. ל Limonene תועלות רפואיות נוספות רבות כמו השפעות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון, אנטי-נוציספטיביות, אנטי-סרטניות, אנטי-סוכרתיות, אנטי-היפראלגטיות ואנטי-ויראליות.

לינאלול – Linalool

 

Linalool מעניק את ניחוחו לפרחים סגולים, כגון לבנדר ולילך. מייחסים ל linalool תכונות מרגיעות המשרות תחושת נינוחות והרפייה. הרבלסטים ממליצים לעתים קרובות על צמחים עשירים בלינאלול בשל יכולתם להקל על תחושת לחץ ולהקל על כאבים. מדענים חקרו את היכולת הפוטנציאלית של לינלול להפחית התכווצויות שרירים, להקל על כאבים ולטפל בחרדה.

אלפא פינין –a-Pinene

 

a-Pinene הוא הטרפן השכיח ביותר בטבע. עצי מחט, רוזמרין ופטרוזיליה מכילים שפע של פינן. השימוש הרפואי הנפוץ ביותר לפינין הוא בעיקר להקלה בקשיי נשימה מסוגים שונים. מחקרים מצאו שפינין מפחית דלקת, מסייע לזיכרון, פועל כחומר אנטי-מיקרוביאלי ופותח את דרכי הנשימה.

 

הומולן – Humulene

 

Humulene הוא טרפן שנמצא בדרך כלל בתבלינים רבים כמו ג'ינג'ר, ציפורן, מרווה ובזיליקום ובעיקר בכשות. בעל ניחוח אדמתי וצמחי. היתרונות  הרפואיים שלו עשויים לכלול תכונות אנטי דלקתיות, אנטי מיקרוביאליות ואפילו מדכאות תיאבון. להומולן יש תכונות דומות למירצן בהשפעותיו המרגיעות ומשככות הכאב, אך עוזר גם לעלייה ביצירתיות והורדה של חרדה.

מכיוון שהומולן הראה במחקרים השפעות שמעכבות גידול של חיידקים, הוא עשוי להפוך לטיפול נוגד זיהומים.

 

טרפינולן – Terpinolene

 

Terpinolene הוא טרפן הניתן למצוא בכמון, אגוז מוסקט, תפוחים ועצי תה. מלבד השימוש הרפואי שלו, הוא משמש בייצור פלסטיק ושרף ומאופיין בצבע הענברי הבהיר שלו. מדענים מצאו שטרפינולן עשוי לעזור לעכב צמיחה של גידולים סרטניים ויכול להשפיע לטובה על מחלות לב וכלי דם.

 

אלפא-ביסבולול – Alpha-Bisabolol

 

Alpha-Bisabolol הוא טרפן שנמצא בעיקר בצמחי קמומיל בעל ניחוח פרחוני עדין, צמח הידוע כבעל השפעה מרגיעה. אלפא-ביסבולול והוכח כבעל פעילות אנטי-נוציספטיבית ואנטי דלקתית. יתר על כן, הוכח שזה עוזר לשפר את איכות השינה. טרפן א-ביסבולול מתאים היטב לשימוש במוצרי טיפוח ויכול להיות שימושי גם בעור רגיש וגם במוצרי ילדים/תינוקות כמרכיב מרגיע לעור.

אקליפטול – Eucalyptol

 

Eucalyptol הוא טרפן המעניק לעצי האקליפטוס את הריח האופייני להם, אך קיים בצמחים רבים אחרים כולל שמנים ומיצויים של דפנה, רוזמרין ומיצי הדרים. אקליפטול ידוע בארומה הדומיננטית שלו של הל, תבלינים, מנטה ואורן. הודות לטעמים המקררים והמנטיים שלו, אקליפטול הוא מרכיב נפוץ במסטיק, סוכריות קשות ומשחת שיניים. אקליפטול הוכח כיעיל בטיפול בהפרעות נשימה אנטי דלקתיות ומתקדמות. מחקרים הוכיחו שהטרפן יכול גם להקל על מצבים כולל סרטן, בעיות זיכרון, זיהומים, כאבי פרקים במחלות חניכיים.

גרניול – Geraniol

 

Geraniol הוא טרפן הנמצא בצמחים כמו גרניום, ציטרונלה וורדים אשר מכילים ריכוזים גבוהים של טרפן זה. הארומה החזקה של ג'רינול הופכת אותו גם דוחה יתושים מצוין. ג'רניול נמצא בשמנים אתריים רבים ובשמים בשל ניחוח הוורדים המרוכז שלו, הוא גם מרכיב נפוץ בנרות ארומטיים, מוצרי קוסמטיקה ומוצרי היגיינה. כחומר טעם, ג'רניול משמש לעתים קרובות כדי לדמות טעמים של שזיף ואבטיח. לג'רניול ישנן יכולות אנטי-מיקרוביאלית, אנטי-דלקתיות, נוגדות חמצון, אנטי-ויראליות ואנטי-סרטנית.

טרפינול – Terpineol

 

Terpineol הוא טרפן שנמצא בצמחים כמו לילך, מרווה, ליים ואקליפטוס. קל לבלבל טרפינול עם טרפינולן, אבל הם שני טרפנים נפרדים. מרכיב נפוץ בסבונים ובשמים, טרפינול בעל ניחוח פרחוני נעים. מחקרים הוכיחו שלטרפינול ישנן השפעות נוגדות החמצון, נוגדות חרדה, מונעות מלריה ויוצרות תחושת רגיעה.

פרנסן – Farnesene

 

Farnesene הוא טרפן הנמצא בקליפות ג'ינג'ר ותפוח ירוק, פרנסן נותן לצמחים טעם חמצמץ ופרותי ומשמש כמקור הטעם העיקרי בתפוחים ירוקים. מחקרים הראו שלפרנסן יש תכונות נוירו-פרואקטיביות ועשוי לסייע במניעת סוגים מסוימים של סרטן, למנוע עויתות שרירים וליצור תחושה של רוגע.

בורניול – Borneol

 

Borneol הוא טרפן נפוץ בצמחי מרפא סיניים מסורתיים רבים, כולל שורש ולריאן וקינמון, עשב נפוץ המשמש לחרדות ולנדודי שינה. לבורניול ניחוח אורן חריף הדומה לרוזמרין או לנענע ונמצא כמקנה השפעות משככות כאבים ואנטי דלקתיות. לבורניול יש שימוש נרחב בתעשיית הקוסמטיקה והתרופות.

בטא אוסימון – Beta Ocimene

 

Beta Ocimene הוא טרפן הנמצא גם במגוון של צמחים ופירות, החל מסחלבים, דומדמניות שחורות ועד מנגו ותפוזים סיניים. בטא אוסימון נמצא בריכוזים גבוהים בקנאביס מתאפיין בארומה פרחוניות התורמת לשימוש בו בבשמים. יתרונותיו הטיפוליים כוללים תכונות של מניעת גודש יחד עם השפעות אנטיבקטריאליות ואנטיספטיות.

טרנס אוסימון – Trans Ocimene

 

Trans-Ocimen הוא טרפן הנמצא בצורה שכיחה בפלפל אנגלי אך גם בפסיפלורה, גויאבה, קליפות קינמון ועוד. טרנס אוסימון בעל ניחוח של עשב ועצים ובעל פרופיל טעמים מתוק, פרחוני וירוק. טרנס-אוסימון משמש לעתים קרובות כתוסף מזון או בבשמים הודות לארומה הריחנית שלו. מלבד השימוש בו כתוסף מזון וריח, טרנס-אוסימון ידוע כמכיל מספר תכונות טיפוליות כולל השפעות אנטי דלקתיות, אנטי פטרייתיות ואנטי ויראליות.

 

נרולידול – Nerolidol

 

Nerolidol הוא טרפן שנמצא בפרחי הדרים ובעשבי תיבול וצמחים ארומטיים רבים, כולל ג'ינג'ר ויסמין, ניחוחות היער הטריים של נרולידול של ורדים והדרים משמשים בקוסמטיקה ומוצרי בית, וטעמו הטרי והאדמתי הופך אותו למרכיב טעם נפוץ.  לטרפן יש תכונות אנטי-פטרייתיות, נוגדות חמצון, אנטי-מיקרוביאליות ואנטי-דלקתיות חזקות, מה שהופך אותו למרכיב שימושי במוצרים דרמטולוגים.

גואיול – Guaiol

 

Guaiol הוא טרפן הנמצא בצמחים כמו שיח אברהם, באורן וברושים. אחד הטרפנים המרוכזים ביותר של צמח הקנאביס , ארומת האורן, הוורד והסיגלית הדומיננטית של גאויול משמש לעתים קרובות בתעשיית הסבונים והבשמים. Guaiol משמש ככלי מרכזי של הרפואה המסורתית במחלות ראומטיות. הרפואה המודרנית אישרה בנוסף את התכונות האנטי-פטרייתיות, האנטיבקטריאליות ומחקר ראשוני מצא שגואיול עשוי לגרום לאפופטוזיס של תאים בגידולי ריאה.

ולנסן – Valencene

 

Valencene הוא טרפן שקיבל את שמו מתפוזי ולנסיה שבהם הוא נמצא בריכוז גבוה, ולנסן קיים גם באשכוליות ובקלמנטינות. בעל טעם הדרים מתוק, יצרנים משתמשים לעתים קרובות בולנסן כדי להעשיר את מוצריהם בניחוח הדרים. ולנסן ידוע ביכולת הרחקת חרקים, להפחית דלקות ולהילחם בסרטן העור, כמרחיב סמפונות, מקל על מצבי נשימה, ומחקר עדכני הוכיח את יעילותו של ולנסן נגד דלקות דרמטולוגיות כגון אטופיק דרמטיטיס.

דלתא-3 קארן delta-3 Carene

 

delta-3 Carene הוא טרפן הנמצא בבזיליקום, בשורש אנג'ליקה, שומר, קומקווט, ליים ושכיח בעיקר בעצי ברוש. ל3 Carene  ניחוח מורכב המשלב ניחוחות אורן, לימון ומאסק .הודות לריח המתוק וההדרי שלו, 3 Carene נכלל לעתים קרובות בסבונים, קרמים ובשמים. טעם האורן והדרים של המונוטרפן משמש בכל תעשיית המזון והמשקאות כדי להגביר טעמים מלוחים ומתוקים. מחקרים הראו ש 3 Carene עשוי להועיל לבני אדם הסובלים ממחלות נשימה מתקדמות כמו ברונכיטיס, בעוד שמחקרים אחרים הראו ש 3 Carene יעיל גם נגד דלקות וזיהומים פטרייתיים ועשוי לסייע במצבים נוירופתיים כמו פיברומיאלגיה ומחלת אלצהיימר ועשוי לסייע בריפוי עצמות שבורות.

פיטול – Phytol

 

צמחי המפ תעשייתיים מכילים לרוב כמויות נכבדות של פיטול. אולי תזהו פיטול בניחוח הפרחוני המתוק של פרחי יסמין. פיטול מפרק GABA, מה שעשוי להפוך את התרכובת לשימושית לשיכוך כאבים, הפחתת מתח וקידום דפוסי שינה בריאים. פיטול משמש כחומר גלם לייצור צורות סינתטיות של ויטמין E וויטמין K.

סבינין – Sabinene

 

Sabinene הוא טרפן הנמצא בצמחים כמו עצי אשוח, עצי אלון, פירות הדר, פלפל שחור ואגוז מוסקט. בעל ניחוח של עץ האלון ואדמה שיצרני היין והוויסקי אוהבים. הטרפן מעניק גם ארומות של תיבול ופלפל. סבינין משמש לייצור מסחרי של מזון ומשקאות, מוצרי ריח ובריכוזים גבוהים יותר, הוא משמש לעתים בקוטלי חרקים.  Sabinene עשוי לסייע בעיכול, להקל על דלקת פרקים, להרגיע גירוד בעור ולמנוע ניוון שרירים, מקל על כאב, מגביר את תפקוד מערכת החיסון, מקל על מתח וחרדה ומעודד עיכול בריא.

 

פלנדרן – Phellandrene

 

Phellandrene הוא טרפן הנמצא בעיקר במנטה ובאקליפטוס, אך ניתן למצוא אותו גם במבחר גדול של עשבי תיבול, ירקות ומזונות משומרים, כולל בשר חזיר ועלי סלרי. לפלנדרן ניחוח מנטה משולב עם נינוח הדרי פירותיי. פלנדרן הוא מרכיב בסיסי בבשמים ובקוסמטיקה. הטעם המרענן של ההדרים הוא הסיבה לכך ש Phellandrene  הוא מרכיב חשוב של קינוחים וסוכריות צמחים עשירים בפלנדרן עשויים להיות שימושיים לבעיות עיכול, דיכאון וכאב נוירופתי.. פלנדרן הוכח כיעיל נגד סרטן הכבד ובעל יכולות אנטי בקטריאליות ונוגדות חמצון.

 

פנצ'ול – Fenchol

 

Fenchol הוא טרפן שניתן למצוא בצמחים כמו שומר ובעיקר בבזיליקום פנצ'ול בעל ניחוח עצי הדרי. לפנצ'ול יש טעם של אורן וקמפור. הניחוח הרענן של Fenchol הופך אותו למרכיב חיוני בחומרי ניקוי נוזליים, אבקות ומרככי כביסה. תעשיית הבשמים היא התעשייה שמשתמשת בפנצ'ול יותר מכל תעשייה אחרת. פנצ'ול הוא בעל תכונות אנטיבקטריאליות נרחבות ועשוי למלא תפקיד בהקלה על כאב באמצעות עיכוב הקולטן  1TRPA, לFenchol  ישנן תועלות כחומר אנטיבקטריאלי, מיקרוביאלי, נוגד חמצון ויעיל למניעת חיידקים.

מנתול – Menthol

 

Menthol הוא טרפן שנמצא בעיקר בצמח המנטה אך קיים גם בנענע וצמחי תבלין רבים. מנטול יוצר תחושת ערנות ונינוחות. מנטול מיוצר בעיקר משמני מנטה ונמצא בשימוש נפוץ בתעשיית המזון והפארמה, נפוץ בקרמים המיועדים להפחתת כאב, יש לו ארומה דמוית מנטה ויוצר תחושת קירור מרגיעה כאשר מורחים אותו על העור. לMenthol ישנן תועלות אנטי-מיקרוביאליות, ואנטי-דיכאוניות, מנטול עשוי גם לעזור להרוג חיידקים, להפחית דלקת, לעזור בעיות בדרכי הנשימה, לעזור לריכוז ולתחושת רוגע.

טרפינן – Terpinene

 

Terpinene הוא טרפן הנמצא בצמחים שונים כמו הל, אזוב, ערער, אקליפטוס ובעיקר בעץ התה. לטרפינן ניחוח אדמתי ונמצא בשימוש נרחב בתעשיית המזון כחומר טעם ומשפר ארומה, נמצא גם בסבונים וחומרי ניקוי שונים בעיקר בזכות היכולות האנטיספטיות שלו. בעל תועלת כחומר אנטי פטרייתי ואנטי בקטריאלי, משמש להרגעה ויכול לעזור לחרדות ונדודי שינה ואפילו כחומר אנטי סרטני.

איזוברנול – Isoborneol

 

Isoborneol הוא טרפן הנמצא בג'ינג'ר, לבנדר, פלפל אנגלי, אגוז מוסקט ולריאן ורוזמרין. לאיזובורנאול יש ריח ייחודי, שילוב ריח מתוק ועצים חריף מעט. משמש לרוב כתוסף ריח למזון ומשקאות אך גם בתעשיית הבישום. לאיזובורנאול עשוי להיות תכונות אנטי-ויראליות, במיוחד נגד הרפס מסוג 1. בנוסף, חוקרים מצאו כי לאיזובורנאול יש יכולות נוגדות חמצון, אנטי דלקתיות ואנטי-מיקרוביאליות. בעל השפעה משכחת כאב ומרגיעה. יכול לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם על ידי מניעת הצטברות פלאק ונגעים בתוך כלי הדם. Isoborneol מפחית ביעילות דלקות וכאבים הקשורים באקנה. מחקרים מראים שאיזוברנול משבית לחלוטין  ומונע את שכפול הנגיף 1-HSV הגורם לפצעי קור. למרות שטיפול זה טרם נבדק מחוץ לתאים אנושיים מבודדים, נראה שisoborneol  הוא מועמד חדש ומבטיח לטיפול מוצלח ומניעה של  1-HSV. מחקרים מצביעים על כך שאיזובורנאול מסייע במניעת נזק עצבי  הקשור למחלת פרקינסון. כנוגד חמצון רב עוצמה, איזובורנאול מונע מרדיקלים חופשיים לגרום נזק חמצוני לנוירונים אנושיים בתרביות תאים. למרות שעדיין לא אושר לשימוש בבני אדם, הדבר מצביע על כך שאיזובורנאול עשוי להיות טיפול מועיל להאטת התקדמות מחלת פרקינסון.

*ריכוזים גבוהים של איזובורנאול עלולים לגרום לגירוי בעיניים ובעור ואף להיות מסוכנים.

צימן – Cymene

 

Cymene הוא טרפן הנמצא בצמחים שונים כגון תפוזים, קלמנטינות, אניס, אורגנו, אקליפטוס, כוסברה, אגוז מוסקט וגזר. בעל ניחוח הדרי, משמש בתעשיית הקוסמטיקה והבישום להעשרת ריחות ובתעשיית הארומתרפיה בגלל יכולותיו הממריצות ובתעשיית המזון כחומר טעם וכחומר משמר. בעל תועלות אנטי דלקתיות ומשככות כאב, במינונים נמוכים נמצא שהוא משפיע על נוירוטרנסמיטרים שעזרו לשפר את הזיכרון, הקשב והמוטיבציה. מעורר תיאבון, משמש בהחלמה מטיפול בסרטן ובהפרעות אכילה. צימן הוא נוגד חמצון טבעי, התכונות האנטי-בקטריאליות תורמות להתגבר על זיהומים עמידים לאנטיביוטיקה.

אוקטאנול  – Octanol

 

Octanol הוא טרפן נדיר יחסית בקנאביס ונמצא גם בזרעי סלרי אך בעיקר בלבונה. בעל ארומה פרחונית נעימה המשלבת ורדים והדרים.טעמו טעם שמנוני, מתוק, מעט עישבי, בדומה לשקד מר. אוקטאנול ידוע בתכונותיו האנטי דלקתיות ויכולות שיכוך כאב, יש לו יכולות נוגדות דלקת חזקות בסינרגיה עם פינין ולינאלול. אוקטאנול ידוע כמועיל לבעיות נוירולוגיות ורעידות, הרפיית שרירים ובעל יכולות נוגדות חמצון. משמש בתעשיות רבות כמו תעשיות הפלסטיק והדלק, כחומר מצמיג בתעשיות הקוסמטיקה וכחומר הזר להמסת שומנים.

איזופולגולIsopulegol

 

Isopulegol הוא טרפן שנמצא במגוון פירות ועשבי תיבול תפוזים, לימון, למון גראס, נענע ומנטה. בעל ריח פירותיי משולב במנטה. איזופולגול בעל טעם עשיר של מנטה פירותיי ומשמש כחומר טעם בתעשיית המשקאות, הגלידות והקינוחים.  היתרונות הטיפוליים של Isopulegol הם הגנה מפני בעיות גסטרו, מזעור תדירות ההתקפים אפילפטיים, מניעת מחלות אנטי דלקתיות, מחלות כבד וכמשפר ספיגה לטיפול טרנסדרמלי.

סדרן – Cedrene

 

Cedrene הוא טרפן המצוי ברמות נמוכות בקנאביס בעל ניחוח רענן ומתקתק, קיים גם בשמנים אתריים שמקורם מעץ ארז, ערער וברוש. סדרן נמצא בשימוש נפוץ בתעשיית הבשמים והשמנים למוצרים כגון סבונים, נרות, דאודורנטים, תרסיסי ריח, חומרי דוחי חרקים וחומרי ניקוי. ה Cedrene שימש למגוון רחב של יישומים רפואיים לאורך ההיסטוריה. תרבויות מגוונות ברחבי העולם ובמהלך ההיסטוריה השתמשו בשמן עץ ארז לצורכי רפואה והוא ממשיך לשמש לחיטוי פצעים, ריפוי אקנה, הקלת גודש והרחקת חרקים גם היום. בעל פונטנציאל רפואי רחב בשל תכונותיו האנטיספטיות, אנטי דלקתיות, פעילות אנטי פטרייתית, פעילות משככת כאבים, פעילות אנטי מיקרוביאלית, תכונות עפיצות, פעילות אנטיבקטריאלית ופעילות נוירו-פרוטקטיבית. Cedrene נקשרה גם לפעילות אנטי סרטנית. ישנן עדויות לכך שהסדרן הקיים בחילבה עשוי לתרום להרג תאי סרטן. מחקר אחר הראה כי cedrene בשילוב עם cedrol יכול לעזור להרוג תאי סרטן הכבד, הריאות והפה.

קומינאלדהיד Cuminaldehyde –

 

Cuminaldehyde הוא טרפן המצוי בעיקר בכמון ומכאן מקור שמו. אפשר למצוא אותו גם בקינמון, פטרוזיליה וברנדי. הקומינאלדהיד משמש בעיקר כתבלין בשל טעמו המזכיר כמון. בדומה לכרוכומין ורכיבים שונים הדומים לכורכום. לקומינאלדהיד מספר יתרונות בריאותיים משמעותיים, כולל תכונות אנטי סרטניות, אנטי אלרגיות ונוגדות סוכרת.

קמפן – Camphene

 

Camphene הוא טרפן שנמצא בדרך כלל בירקות, פירות ועשבי תיבול מסוימים, כולל גזר, פלפל, שמיר, שומר, אגוז מוסקט, טימין ועוד… טרפן זה מופיע בשכיחות גבוהה יותר בזני "אינדיקה" של קנאביס. הוא נפוץ בשימוש בבשמים ותוספי טעם למזון בשל ריח הנענע והדרים הבולטים שלו. במריחה כאשר משולב במשחות/קרמים טרפן זה גורם לתחושת קירור. הוא מוכר בעיקר בזכות תכונותיו הטיפוליות הכוללות השפעות אנטי דלקתיות, אנטיביוטיות, נוגדות חמצון, משככות כאבים ואנטי פטרייתיות. קמפן מוכח ביכולתו להילחם בזיהומים תוך הפחתת דלקות ומתח.

גרניל אצטט – Geranyl Acetate

 

גרניל אצטט הוא טרפן הנמצא במגוון עשבי תיבול וירקות, כגון היבסקוס , גרניום, עשב לימון וגזר.

בעל ניחוחות ארומטיים עזים של לבנדר ופרחים שהם הסיבה לשימוש הנפוץ בגרניל אצטט במוצרי היגיינה ובשמים. טעמי התיבול והמתיקות המרוכזים של גרניל אצטט משמשים להעשרת טעמם של קינוחים וסוכריות מתוקות ופירותיות. מדענים ממשיכים לגלות תועלות רפואיות חדשות  לגרניל אצטט, המחקרים האחרונים מראים שגרניל אצטט מועיל להפרעות נשימה חמורות, סוכרת, מלריה ומחלות חיידקיות.

ברגמוטן – Bergamotene

 

Bergamotene הוא טרפן שנמצא בצמחים כמו גזר, ליים, זרעי כותנה, ברגמונט וסחלבים. הוא בעל ריח של פלפל שחור חזק ומסייע בהגנה על צמחים מפני מזיקים ובעלי חיים. זהו מרכיב ארומה של כמה מינים מבני משפחת הברגמונט והסחלב. ברגמוטן בעל יכולות אנטי בקטריאליות, אנטי דלקתי, נוגד חמצון, מסייע לכאב ויכול לסייע בעצירת גידולים סרטניים.

קמפור – Camphor

 

Camphor הוא טרפן הנמצא בפירות, ירקות ועשבי תיבול כמו פטל, משמש, רוזמרין וג'ינג'ר. הודות לטעמיו המשלב טעם מנטולי בשילוב טעמי עץ הקמפור הוא מרכיב נפוץ בקינוחים ובמשקאות. כמו טרפנים אחרים עם ארומה חזקה דמוית מנטול, קמפור הוא חומר מכייח והוכח כמשפר גודש ובעיות נשימה. הניחוח המנטולי שלו הוא מה שהופך את הקמפור לדוחה חרקים יעיל כל כך. נמצא בעיקר בעץ ה"קמפור" וממנו הטרפן מופק באופן תעשייתי. לקמפור יכולות  אנטי דלקתיות ואנטי זיהומיות, שיפור זרימת הדם והחשק המיני.

פולוגון – Pulegone

 

Pulegone הוא טרפן הנמצא בצמחי תבלין כמו נענע, מנטה, טימין ופירות כמו תפוזים ודומדמניות שחורות. הריחות של פולוגון מזיכירים נענע חריפה ומנטה ומשמש להעשרת טעמים בתעשיית המזון ובעיקר במשחות שיינים. פולגון הוא מוקוליטי ויכול לעזור להקל על גודש ובעיות נשימתיות קלות. יתרונות רפואיים מתועדים אחרים של פולגון כוללים הרגעת מצוקה במערכת העיכול, מניעת כיבים והקלה על כאבי מחזור.

כורכומן – Curcumene

 

Curcumene הוא טרפן אקזוטי המצוי בבעיקר כורכום בר ומכאן מקור שמו. כמו טרפנים אחרים המופקים מצמח הכורכום, ניחוחות התבלינים והג'ינג'ר של כורכומון הפכו אותו למרכיב פופולרי בתעשיית הבשמים והקוסמטיקה. עם פרופיל טעם של תבלינים ומרירות קלה, Curcumene משמש לעתים קרובות גם כדי להוסיף טוויסט למנות מלוחות ולקינוחים. במשך מאות שנים, כורכומן היה בשימוש העוסקים ברפואה מסורתית בשל ההשפעה המרפאת שיכולה להיות לה על מצבי עור, אי ספיקת נשימה ומחלות לב וכלי דם.

פיפריטון – Piperitone

 

Piperitone הוא טרפן הנמצא בעיקר בצמח המנטה. הידוע בארומה העשבונית והחמיצה, הכוללת גם ניחוחות של מנטה, מנטול עם חריפות קלה. בשימוש נפוץ בשמנים אתריים ומשמש כתוסף טעם בתעשיית המזון. יוצר תחושת קירור ומשמש במוצרי קוסמטיקה ובישום. לPiperitone שימושים טיפוליים כמשתן טבעי, מסיר גודש ובעל יכולות אנטי בקטריאליות.

בטא-פינן –B-Pinene

 

B-Pinene הוא טרפן שנמצא בעיקר בעצים אורננים ומחטניים בדומה לאלפא פינין היא אחת התרכובות הנפוצות בטבע. בשונה מאלפא פינין שהוא בעל הניחוח האורני המוכר, B-Pinene הוא בעל ניחוח שמזכיר יותר שמיר, פטרוזיליה, בזיליקום או כשות. בטא פינין נספג ביעילות דרך העור, הריאות ומערכת העיכול. B-Pinene ידוע בהשפעותיו האנטי-בקטריאליות וכן בפעילות מרגיעה ונוגדות חרדה ודיכאון.

ציטרונלול – Citronellol

 

Citronellol הוא טרפן שניתן למצוא במגוון עשבי תיבול ותבלינים, כולל פלפל שחור, לבנדר, ורדים וקמומיל, ציטרונלה ,גרניום, עשב לימון, אקליפטוס וג'ינג'ר. הניחוחות העשירים של ורד, לימון ומלון המאפיינים את ציטרונלול הפכו אותו למרכיב עיקרי של ניחוחות יוקרתיים. למרות שציטרונלול אולי ידוע בעיקר בזכות יכולותיו דוחי חרקים. ל Citronellolיעיל מאוד לבעיות עור, יכול לסייע במצבי עיכול שונים ולשפר את פעילות מערכת החיסון.

 

ציטרונלל – Citronellal

 

Citronellal הוא טרפן שניתן למצוא בפירות הדר כגון לימון, ליים, תפוז סיני ועשב לימון. בעל ניחוח משולב של ורד ולימון. טעמו ההדרי של הציטרונלל משמש כתמצית טעם לקינוחים ולסוכריות. ציטרונלל משמש בעיקר לטיפול בזיהומים פטרייתיים, למטרות אנטי דלקתיות וכנוגד חמצון.

פנצ'ון – Fenchone

 

Fenchoneהוא טרפן המצוי בעצי אורן, אניס, שומר, טימין, לענה ולקריץ. בעל טעם דמוי אניס של שומר המשלב הדרים. הפנצ'ול משמש לתיבול משקאות וקינוחים ונמצא בשימוש רחב בתכשירי רחצה,  בשמים ומוצרי קוסמטיקה שונים. היתרונות הטיפוליים של Fenchone כוללים הקלה על חבלות עור וטיפול במחלות חיידקיות וזיהומים פטרייתיים. נמצא כיעיל מאוד במניעת זיהומים, דלקות וכאב.

תוג'ון – Thujone

 

Thujone הוא טרפן הנמצא בעיקר בצמח הלענה (שיבא). הניחוח האדמתי דמוי הארז המנטה של תוג'ון משמש תעשיית הבשמים והקוסמטיקה. טעמו חריף במקצת ומזכיר שילוב של מרווה ולענה מריר. תוג'ון משמש כרכיב המרכזי במשקה האלכוהולי הידוע "אבסינת'" ומשמש כחומר טעם למוצרים נוספים רבים בתעשיית המזון. Thujone הוכח כיעיל לטיפול בהפרעות דלקתיות וזיהומים פטרייתיים, טיפול מוצלח בתסמונת השחלות הפוליציסטיות. ידוע כממריץ ומרגיע.

לינליל אצטט – Linalyl acetate

 

Linalyl acetate הוא טרפן הנמצא בעיקר בצמחי לבנדר אך קיים גם פאפיה, ג'ינג'ר, יסמין, אפרסק ומרווה. הריח של לינליל אצטט דומה מאוד ללבנדר מכיוון שהוא תוצר לוואי של הטרפן Linalool. השילוב של ריח הלבנדר בשילוב ריחות הדרים אחראים לשימוש הקבוע שלו במוצרי קוסמטיקה ובישום אחרים. טעמו העשיר של לינליל אצטט המשלב הדרים, עשבי תיבול ותבלינים מסביר מדוע נעשה שימוש נרחב בלינאליל אצטט בקינוחים מוכנים, משקאות ומוצרי בשר. משמש גם כקוטל חרקים. ל Linalyl acetate תועלות כנוגד חמצון וכנוגד דלקות. ניסויים קליניים הוכיחו את יכולתו של לינליל אצטט להקל על הפרעות חרדה ולטפל במצבים דלקתיים, נמצא יעיל להפחתת נזקי נקוטין על הלב והריאות.

קרוון – Carvone

 

Carvone הוא טרפן שנמצא בעיקר בנענע, שמיר וקימל. ל Carvoneישנם שני ביטויים אננטיומרים d-carvone

ו l-carvone.ההבדל העיקרי הוא ש d-carvoneמקבל את התכונות הארומטיות של קימל,  l-carvone מקבל את התכונות הארומטיות של מנטה. שני האננטיומרים משמשים כחומרי טעם וריח, כל אחד מהם בולט במזונות מלוחים ומתוקים כאחד. היתרונות הבריאותיים של Carvone כוללים הקלה על מערכת העיכול, שיפור זרימת דם, בעל תועלות אנטי בקטריאליות ונוגדות סרטן.

  

קרווקרול  Carvacrol

 

Carvacrol הוא טרפן הנמצא במגוון רב עשבי תיבול כמו הדס, טימין, אזוב ואורגנו. בעל ריח הדרי בשילוב פלפל.טעמו גם הוא הדרי פיקנטי. Carvacrol משמש בתעשיית הבישום בזכות ניחוחותיו הנעימים והמרגיעים, בתעשיית המזון משמש כתוסף טעם בעיקר בתעשיית המזון המעובד ובתעשיית חומרי ההדברה כמרחיק מזיקים. תעלותיו הרפואיות של קרווקרול רבות מאוד, במחקרים הוא נמצא כאנטיבקטריאלי, אנטי ויראלי, אנטי מיקרוביאלי, אנטי פטרייתי וכנוגד חימצון. יעיל בהפחתת כולסטרול, מגן על הכבד, מפחית תסמיני אסטמה, מסייע לטיפול בסוגי סרטן שונים ועוזר לחרדות.

 

 

נרול Nerol –

 

Nerol הוא טרפן שנמצא בעיקר בצמחים כמו רואליה, גרניום וורדים. בעל ריח דומננטי של הדרים וורדים. הטעם של הנרול מזכיר פטל ותפוחים. Nerol משמש בתעשיית הבשמים ובתעשיית המזון כתוסף טעם בעיקר למשקאות.

ל Nerol תועלות רפואיות מגוונות כמו טיפול באלח דם עם זיהומים חיידקיים, יעיל גם בהרגעה וריפוי של מצבים שונים בעור כמו אקנה וחבלות קלות, בעיות מעיים כמו קוליטיס, בעל יכולות אנטי דלקתיות והקלה בכאב.

תימול – Thymol

 

Thymol הוא טרפן שנמצא בעיקר בתימין (קורנית) ומכאן מקור שמו. תימול נמצא גם במגוון של פירות, עשבי תיבול וגבינות, כולל אוכמניות, מנגו ולקריץ.  בעל טעם דומננטי של עצים ותבלינים בשילוב נגיעות מתוקות. תימול משמש בתעשיית המזון כמחזק טעם לסוכריות קשות ולקינוחים. Thymol בעל יכולות אנטי דלקתיות ואנטי פטריוטיות, משמש כחומר חיטוי מרכזי במוצרי בריאות הפה כגון משחות שיניים ומי פה. לתימול תועלות אנטי דלקתיות בעיקר בדלקות עור חריפות ויכול לעזור כמאלחש מקומי.

איזובורנאול – Isoborneol

 

Isoborneol הוא טרפן שנמצא בצמחים כמו לבנדר, ג'ינג'ר, אגוז מוסקט, ולריאן ועצי אשוח. בעל ריח פירותיי חמוץ בשילוב עם ניחוח של עצים. בעל טעם מנטה פלפלי חריף. משמש בתעשיית הבשמים ובתעשיית המזון כמעשיר טעם למסטיקים, גלידות וממתקים בעלי חריפות קלה. משמש גם כחומר דוחה חרקים. איזובורנאול בעל יכולות רפואיות כמו מניעת מחלות לב, בעל תכונות אנטיביוטיות, אנטי ויראליות, מרגיע כאב, מונע נזק עצבי ונוגד חרדה.

ציטרל – Citral

 

Citral הוא טרפן שקיים במגוון רחב מאוד של פירות, צמחי תבלין, וירקות כמו סרפדים, תפוחים, ציפורן, משמשים, גרניום ובעיקר בלימון. בעל ריח וטעם של לימון בדומה ללימונן אך מתקתק יותר. משמש בתעשיות רבות כמו תעשיית הקוסמטיקה, חומרי ניקיון, בישום ומזון. ידוע בהשפעה המעוררת אך המפקסת שלו. בעל השפעות אנטי-מיקרוביאליות, אנטי בקטריאליות ואנטי-פטרייתיות ותועלות רפואיות רבות כמרגיע שרירים, כמונע פרכוסים ולבעיות קיבה למשל.

לדן – Ledene

 

Ledene הוא טרפן הנמצא בטבע בעיקר בשמן האתרי של עץ התה האוסטרלי. Ledene נמצא גם בכמויות קטנות בשמנים האתריים של צמחי הדס מסוימים, קסיניה דביקה ושיח נענע. למרות שלידן אינו בטוח לצריכה, הארומה הקלה והמנטית שלו הפכה אותו לרכיב סטנדרטי של מוצרי קוסמטיקה וסבונים. בארומתרפיה, ledene זוכה לשבחים בזכות יכולתו להגביר את התגובה החיסונית של הגוף ולהפחית הפרעות נשימה. עם זאת, ledene מוערך באותה מידה בזכות יכולתו להקל על מצבי עור כמו חבלות וכוויות.

אלפא-גורג'וננה – Alpha-Gurjunene

 

Alpha-Gurjuneneהוא טרפן הנמצא בכמה מינים של סוקולנטים ובצמחים מטפסים. לגורג'וננה ארומה פיקנטית ועצית, נעשה שימוש לרוב ב-Alpha-Gurjunene כדי לשפר ניחוחות עם ריח רענן ומוצרי קוסמטיקה. משמש גם בתעשיית המזון בשל הטעמים של תבלינים ופירות, כתוסף טעם למאכלים מלוחים וקינוחים.  חוקרים גילו ש  Alpha-Gurjunene הוא בעל ערך רפואי כנוגד סרטן ודלקת, יעיל נגד קרציות ועוזר לשיכוך כאב.

קריופלן אוקסיד –Caryophyllene Oxide

 

Caryophyllene Oxide הוא טרפן שנמצא בעיקר בלימון, פלפל שחור, מליסה וגרניום. בעל ארומה מתוקה. זהו תוצר של חמצון של Caryophyllene. יתר על כן, זה המרכיב שאחראי לזיהוי קנאביס על ידי כלבים. מאמינים שזהו הטרפן היחיד בקנאביס שיש לו את היכולת להיקשר בהצלחה עם קולטן 2CB מיומנות ייחודית זו הופכת אותו למועיל ביותר לשימושים רפואיים, עם זאת, Caryophyllene Oxide יש מעט יתרונות רפואיים ידועים.

טויופסן  –Thujopsene

 

Thujopsene הוא טרפן שנמצא בעיקר בעצים מחטניים. הניחוחות העציים והטריים של Thujopsene תורמים רבות לשימוש בשמנים אלו בארומתרפיה כחומר מרגיע. ניחוחות האורן וההדרים פופולריים במוצרי היגיינה,בשמים, ומוצרים קוסמטיים שונים. טויופסן משמש לעתים קרובות לטיפול בנגעי עור שונים הודות לתכונות האנטי-פטרייתיות, האנטי-ספטיות והאנטי-דלקתיות שלו, יעיל גם נגד הפרעות נשימה קלות.

סדרול –Cedrol 

 

Cedrol הוא טרפן הקיים בעצי מחט כמו אורנים וברושים ובעשבי תיבול. הניחוחות הפרחוניים והעציים של הטרפן הזה הפכו אותו למרכיב עיקרי במוצרי היגיינה ובשמים. הרפואה ההומאופתית מתייחסת זמן רב לסדרול כתרכובת ריפוי חשובה הודות לסגולותיו הרפואיות הרבות שהוכחו כמו תכונות נוגדות עוויתות, מרגיעות את השרירים ומרגיעות עור מגורה. לCedrol  יש תכונות אנטיספטיות, אנטי פטרייתיות ואנטי דלקתיות.

אזולן –Guaiazulene

 

Guaiazulene הוא טרפן הנמצא בעיקר בקמומיל. בעל ניחוח של  ורדים ואלגום. אזולן הוא מרכיב מבוקש מאוד של ניחוחות וסבונים יוקרתיים. הרפואה המסורתית רואה זמן רב בGuaiazulene  כאחד הטרפנים המועילים ביותר לריפוי, הרפואה המודרנית החלה לאשר את היתרונות הפסיכולוגיים והפיזיולוגיים העצומים של Guaiazulene  בפאן הנפשי/ריגשי, הוכח שGuaiazulene  מגביר רגשות של אושר ושלווה. הרשימה הארוכה של היתרונות הפיזיולוגיים של אזולן כוללים תכונות משככות כאבים, אנטי דלקתיות, משרה רוגע ומווסת את מערכת העצבים.

פרנסול Farnesol

 

Farnesol הוא טרפן שניתן למצוא בעיקר ביסמין ובעשבי תיבול רבים. בעל ניחוחות של פירות ופרחים, משמש בתעשיית הבשמים כרכיב מרכזי. הודות לטעמי הפירות הקיציים של אפרסק, משמש וענבים  Farnesol משמש בתעשיית המזון כמעשיר טעם לקינוחים וסוכריות. פרנסול נקשר קלינית למניעת סוגים שונים של סרטן, בנוסף להצגת תכונות אנטי דלקתיות, אנטיבקטריאליות ואנטי עוויתות.

 

 

קופרן Cuparene

Cuparene הוא טרפן הנמצא בעיקר בעץ הברוש הלבן האטלנטי אך גם במגוון של פטריות. בעל נחוח של אורנים. קופרן מתאפיין בארומה של אורן ומשמש כמעשיר טעם בקינוחים ובמסטיקים. למרות שהתכונות הרפואיות של קופרן לא נחקרו בצורה רחבה כמו אלו של טרפנים אורניים אחרים, Cuparene תועד כמועיל במלחמה בסרטן הדם ובטיפול בדלקות וזיהומים חיידקיים.

קצת עלינו

קנהיל הינו מרכז להדרכה וליווי למטופלים בקנאביס רפואי שמטרתו לסייע למטופלים לשפר את מצבם הרפואי באמצעות הדרכה, ייעוץ וליווי תוך כדי בקרה על אפקטיביות התהליך הטיפולי.

צוות המרכז בעל ידע מדעי ונסיון מעשי רב שנים המאפשר את טיוב הטיפול בקנאביס רפואי באופן אישי ובכפוף לרישיון של המטופל הניתן באישור משרד הבריאות. טיוב הטיפול בקנאביס רפואי הינו הכרחי על מנת שהמטופל יוכל להפיק את מלא הפוטנציאל של הטיפול בקנאביס ולהפיק השפעה חיובית משמעותית באיכות החיים.